Roubování v rukou umělce: 40 druhů ovoce na jednom stromě
Roubování stromů umožňuje pěstovat na jedné podnoži více odrůd. Jak to ale dopadne, když se strom stane uměleckým dílem?
Jako milovníci přírodních zahrad a pravokořenných neroubovaných stromů se při pohledu na tento umělecký počin cítíme poněkud rozpačitě. Záplava tvarů a barev různých květů a plodů sice přináší nové estetické prožitky a stromu se zjevně zdravotně dobře daří, pocitu jakési násilné spoutanosti a nepřirozenosti se však nelze vyhnout.
Umělecké roubování je běh na dlouhou trať, dílo vznikne až za několik let
Autorem tohoto živého uměleckého díla je Sam Van Aken, profesor na Syracuse University z USA, který byl roubováním fascinován již od útlého dětství. Celý projekt začal tím, že se Akenovi naskytla příležitost získat ovocný sad pokusné zemědělské stanice státu New York. Tím získal k dispozici 250 starých ovocných odrůd, které se staly základem pro unikátní roubovaný projekt.
Jak ale sám autor zdůrazňuje, nejedná se o ovocnářský, ale o umělecký projekt. Od začátku plánování tedy kladl důraz na estetické parametry výsledného stromu. Všemu předcházelo důsledné plánování a rozkreslení jednotlivých větví a umístění roubů. Strom bude vypadat jinak v době květu a jinak před sklizní. Bylo potřeba vhodně zkombinovat růžově a bíle kvetoucí druhy a také přihlédnout k době kvetení každé odrůdy.
Záměrem bylo, aby všechny části stromu kvetly a plodily zaráz, Aken proto použil výhradně peckoviny – broskve, švestky, meruňky, mandle a nektarinky. V průběhu pěti let pak na strom úspěšně narouboval desítky odrůd až vznikl výsledný strom se 40 druhy ovoce. Autor však nezůstal u jediného exempláře, v průběhu času už takto „upravil“ 16 dalších stromů, které nyní rostou v různých částech USA. Každý je naprostý unikát navržený speciálně pro danou lokalitu s použitím místních a starobylých odrůd.
Nikde jsme se však nedočetli, jestli jsou plody z takového stromu chutné a také jestli tyto stromy vyžadují nějakou speciální péči a ochranu.
Z webových stránek Sam Van Akena je patrné, že téma „umělecké“ manipulace s rostlinami rozhodně není tomuto autorovi cizí. Třeba jeho projekty Eden nebo Hybrids naznačují, že fascinace různými formami prolínání neslučitelného tvoří hlavní motor jeho umělecké tvorby.
Nejnovější komentáře